יום חמישי, 30 באפריל 2009

ווליניץ שמואל - חייו קופחו בידי שליחי השלטון בארץ

16.11.1943 - רמת-הכובש

 סיפור הריגתו של חבר המשק על ידי הבריטים בעת שערכו חיפושים אחר נשק ועולים בלתי-לגאליים בקיבוץ רמת-הכובש – אחד מפרקי המאבק הקשים של היישוב העברי באנגלים ואחת השעות היפות של העיתונות העברית.

 על משמר רמת-הכובש

 ביום ג' 16 בנובמבר 1943, בשעה 9:45, פשטו מאות שוטרים  בריטים וחיילים הודים של צבא הוד מלכותה על קיבוץ רמת-הכובש שבשרון, משק ידוע סבל. הבריטים טענו שבקיבוץ מסתתרים עולים בלתי-חוקיים, עריקים יהודים מ"צבא אנדרס" הפולני שחנה אז בארץ, ושמסתירים נשק בלתי חוקי של ה"הגנה. לטענות אלה, אין להכחיש, הייתה אחיזה במציאות. מישהו דיבר.

 הפשיטה

 הבריטים החלו בחיפושים  ובמעצרים. על כל התנגדות קלה הם הגיבו במכות קשות באלות ובקתות הרובים. חברים שהתנגדו למעצר נגררו בכוח לתוך מכלאה מגודרת שהקימו בחצר הקיבוץ. ברור היה שהם באו עם מידע מוקדם משום שאת מכלאת התיל הם מיקמו כך שהיא כללה בתוכה גם את השירותים הציבוריים, ובכך הם פתרו לעצמם בעיה רצינית. החברות שניסו להגן על החברים המותקפים, הוכו גם הן ופוזרו. החיילים ריכזו במכלאה כמאה איש. כמה עשרות מחברי המקום רוכזו בנפרד, במדשאה של הקיבוץ, כשהם מוקפים במכוניות צבאיות. שתי החבורות ניסו לפרוץ ולהתחבר, אך כל ניסיונותיהם נכשלו לנוכח התנגדות החיילים, שהכו בהם באכזריות, עד כי נדמה היה כי איבדו לחלוטין צלם אנוש.

 בחצר הוצב שולחן ומאחוריו ישבו בלש ושוטר אנגלי דובר עברית הם החלו במסדר הזיהוי. עשרת הראשונים שנדרשו להזדהות לא ענו על השאלות שהוצגו בפניהם, כל שאמרו היה: "אני יהודי מארץ-ישראל". תהליך הזיהוי נפסק. ממילא לא היה זה אלא אמתלה לריכוז חברי הקיבוץ במקום אחד, כדי שלא יפריעו לחיפושי הנשק בלתי-חוקי.

 ליד שולחן אחר ישבו קצין ושני סמלים פולנים, שנדרשו לזהות עריקים מהצבא הפולני. אכן היו במשק עריקים מ"צבא אנדרס". הם נבהלו כהוגן כשראו את הקצין הפולני ועוזריו, משום שאלה הכירו אותם. אבל הפולנים התעלמו מן העריקים ואף התנצלו על שנאלצו לבצע מלאכה זו, כראוי לאבירים פולנים. אחרי כן סיפרו שעל שולחן הקצין הונח פתק, כתוב בפולנית צחה: "אם אתם רוצים לטייל בתל-אביב חופשי, אל תזהו אף אחד".

 כל אותו זמן עסקו השוטרים בפשיטה על בתי הקיבוץ ובלשו אחרי נשק מוסתר. הם חפרו באדמה, סרקו את מטע הבננות, הפכו את "מחנה העבודה", שהיה למעשה מחנה של הפלמ"ח, מחלקת רמת-הכובש. "הם היו נוער עירוני מתל-אביב, ביניהם היה מאירק'ה פעיל, השופט שמגר, בני קפלן מ'תנובה אכספורט', מייק הררי מה'מוסד' היה ממ-כף. היו שתי בנות בסך הכל. חצי חודש הם התאמנו וחצי חודש עבדו במשק תמורת אוכל, כביסה וכו'. סיפרה לי ירדנה. "היו אז כ -40 פלמ"חניקים".

 הבריטים עקרו רצפות והשתמשו במכשיר מגנטי משוכלל לגילוי מתכות. גם המטפלות בבתי הילדים שהביעו את מחאתן על החיפוש, זכו למכות נאמנות. אך דבר לא נמצא. הנשק הוצא ממקומו, והורחק. היו כ - 6- 7 "סליקים" מעין גלילי מתכת, דמויי כדי חלב מאורכים, עם סגירה הרמטית שהוטמנו באדמה בעמידה כשבתוכם הוסתר נשק או תחמושת. כל הנשק הועבר לפרדסים, לבננות ולשדות. הייתה התראה מוקדמת לחיפוש, כנראה ממפקדת ה"הגנה", אבל כנראה גם מקצינים בריטיים שעבדו יחד עם הנוטרים."האיש שהודיע בקיבוץ על החיפוש העומד להתקיים היה סטוליר, הוא עבד עם הבריטים".

 

'סליק' אחד שהיה במחנה הפלמ"ח לא פונה, אבל למרבה המזל לא התגלה.

 מחנה הפלמ"ח לאחר החיפוש. הצילום נמסר באדיבותה של ירדנה מארכיון רמת-הכובש. מחנה הפלמ"ח היה מסודר בצורת 'ח' - שתי שורות אוהלים, 4 אוהלים בכל שורה, ובראש אוהל המפקדה..

 השוטרים פנו לחדר-האוכל והתחילו לפרק את הקירות. חברות הקיבוץ התפרצו פנימה מבעד לדלת החסומה. הן השליכו על הבריטים כלי מטבח והתיזו עליהם מים. מבחוץ השליכו החברות אבנים, מקלות, עציצים מכול הבא ליד. השוטרים החליטו לסגת מחדר-האוכל.

 באותם רגעים עמדה מרים הכט-בוכוול על גג אחד הבתים. היא שהתה אותו זמן ברמת-הכובש כמדריכת קשר של "הצנחנים" שעמדו לצנוח באירופה הכבושה על ידי הנאצים מתוך מטרה לעזור ליהודים שם [ביניהם הייתה גם הצנחנית חנה סנש]. קורס זה נעשה בשיתוף פעולה עם הבריטים ועל כן החיילים לא נגעו בה לרעה. אחד החברים השליך לעברה מצלמה. היא צילמה תמונה אחת, מטושטשת מאוד, של החיילים הבריטים. לימים, כששאלו אותה למה התמונה גרועה כל כך, השיבה שזו הייתה הפעם הראשונה שאחזה בידיה מצלמה. . .

 בשעה שלוש אחר-הצהריים הובא מוכתר הקיבוץ עובדיהו, בפני מפקד המבצע, קצין משטרה אירי בשם קאפיראטא, שהיה מעורב בעוד התנכלויות של הבריטים כלפי היישוב העברי. ה"הגנה" אף תכננה להוציאו להורג. מתחת לרצפת אחד האוהלים של מחנה הפלמ"ח, אמר המפקד הבריטי, נמצאו רימוני-סרק, לפיכך הוא דורש שיסגירו לידיו 20 איש מיושבי האוהלים. המוכתר ענה שהוא לא נכח בזמן החיפוש כפי שמחייב החוק ושההצהרה על גילויים של רימוני הסרק היא שקר. הבריטים החלו לעצור אנשים בכוח ולהעלותם למשאיות. בסערה שהתחוללה פרצו החברים את גדר התיל וזינקו החוצה. הבריטים הגיבו בכוח רב. חצר המשק דמה לשדה קרב.

 בסופו של דבר הצליחו השוטרים להעלות 35 איש למכוניות, רובם פלמ"חניקים. לפני שעזבו שלף המפקד את אקדחו, ירה שתי יריות אל תוך הקהל הנרגש והסוער ופגע בשני חברי משק.

 סיכום המאבק: 15 פצועים נותרו בקיבוץ ותשעה פצועים מקרב העצורים הוכנסו למכוניות. כולם נלקחו לטיפול בבית-החולים הממשלתי בשכם.

 משנודע דבר הפשיטה החלו לנהור תושבי הסביבה לעזרת רמת-הכובש. הבריטים צפו זאת מראש עיכבו רבים בדרכים ובשבילי הפרסים. להמחשת רצינות המצב הם גם ירו כמה יריות באוויר. אחרי שהוסר ההסגר התאספו ברמת-הכובש כאלפיים איש וערכו אסיפת מחאה תחת כיפת השמים.

 

שמואל ווליניץ

שמואל ווליניץ נולד בשנת 1913 בכפר מאלאגלושה שליד פינסק, פולין. הוא למד בבית-בספר עברי בכפרו ובסניף הגימנסיה "תרבות". כשגדל המליצו לו הוריו שייסע אל אחיו בארצות-הברית ללמוד שם בסמינר למורים, אבל הוא בחר בפעילות ציונית.

 ווליניץ היה פעיל בתנועות "החלוץ" ו"החלוץ בצעיר". בשנת 1938 עלה לארץ-ישראל והצטרף לקיבוץ רמת-הכובש. שמואל, בחור חסון, התמסר בחדווה לעבוד בענף המספוא. לאחר יום העבודה    נהג לקרוא במשך שעות, שיחק שח וניגן בגיטרה, בכינור ובמנדולינה.

 הימים ימי 'המרד הערבי הגדול'. באחת התקריות נפצעה קשה אשתו פסיה כאשר משאית הקיבוץ שהחזירה חברים מהעבודה בפרדסים, עלתה על מוקש. שמונה מהנוסעים נהרגו באירוע קטלני זה.

 בעת הפשיטה הבריטית עבד שמואל ב'חצירים' – כך קראו אז לענף המספוא. כשראה מה קורה נזעק מייד לעזרת חבריו במשק. שמואל נכלא במכלאה שנועדה לאלה שבשולי המשק להבדיל מן המכלאה שהוקפה בתיל דוקרני. רוב העצורים במכלאה זו היו חברי הפלמ"ח ששהו במשק. ברגע מסוים פרצו כולם ובבת-אחת החוצה, בכיוון הנגדי למיקום החיילים, כך שהפורצים הפנו את עורפם לחיילים. החיילים הכו את שמואל בקת הרובה בראשו מאחור. "הוא הסתובב ונופף בידיו, כנראה מעוויתות. הם חשבו שהוא מתנגד להם והמשיכו להכותו" סיפר אחד מאלה שהיו שם. כאשר הבריטים גררו למכוניות בכוח את העצורים, ובהם גם את שמואל, הם המשיכו להכותו "ראיתי את שמואל כבול באוטו, פניו היו חיוורות מאוד, ראשו פצוע ושותת דם ועל שפתיו בת-צחוק של מרי. . " סיפרה חברת המשק זהבה.

 "ראיתי מיד כי מצבו של שמואל חמור. דרשתי מהקצין שניהל את השיירה, כי תינתן לשמואל העזרה הרפואית ההכרחית. תגובתו הייתה - גידופים באנגלית".העיד חבר המשק פינו גינזבורג, שנעצר ביום החיפושים והועבר לכלא שכם.

 כשהגיעו לשכם הובלו כל העצורים לבית-הסוהר שבעיר, ואילו שמואל נלקח לבית-החולים הממשלתי.

 הוזעקו רופאים, האחד של הממשלה והשני מ"הדסה" הם בדקו את שמואל וקבעו שמצבו חמור שאין אפשרות לנתחו וגם לא להעבירו למקום אחר. יצחק ברמן, חבר המשק שנפצע גם הוא ופונה לשכם, סיפר: "שמואל שכב בחדר אחד עמי. הוא עשה תנועות משונות, אך היה ללא הכרה. כשהיה קם ומתיישב במיטה, בקושי יכלו חמישה אנשים להשכיבו שוב. אני מאמין שאילו הייתה מוגשת לו עזרה רפואית ראויה, אפשר היה להצילו. אבל עזרה כזאת לא הוגשה בבית-החולים הממשלתי בשכם".

 לאחר חמישה ימים מת בשכם שמואל ווליניץ מפצעיו. הניח אישה ובת בת שלוש וחצי .

 ביום ראשון, 21 בנובמבר, כאשר הועברה גופתו משכם לבית-החולים "הדסה" בירושלים, שבתה הארץ ממלאכה. ביום ב' בבוקר הועבר הארון אל חצר בניין הסוכנות היהודית, לנוכח קהל רב ונכבדי היישוב, כשהוא עטוף בדגל ציון, בדגל האדום ובטלית. 

 ליד הקבר הפתוח בבית העלמין של הקיבוץ ספדו לו אנשים מרכזיים בישוב העברי: גולדה מאיר, אברהם שפירא, יצחק טבנקין, מאיר חזני, יעקב ריפתין וזרובבל. מינקובסקי שספד בשם המשק אמר בין השאר: "נביא אותו לקבורה ליד חבריו שנפלו בשנות המאורעות. הממשלה אשר לא ידעה למנוע את רצח החללים ההם הוסיפה עליהם עוד קורבן אחד, על אשר לא רצינו להיות הפקר, על אשר לא רצינו להישאר בלתי מזוינים מול מרצחים האורבים לנו מכל צד".

 

מאבק העיתונות העברית

 השלטונות הבריטיים פרסמו ידיעה לעיתונות ובה אמרו שהמתיישבים ניסו באלימות למנוע מהמשטרה לבצע את תפקידה, ושאדם אחד נפצע,לא קשה. העיתונות העברית סירבה להדפיס את הגרסה הממשלתית

 למרות שהיה ברור כי סירוב זה יגרור אחריו עונש קשה. בהשראת ה"הגנה" הופיעו כול העיתונים של ה- 18 בנובמבר בכותרת אחידה: "מעשה התעללות בישוב בעברי: התנפלות המשטרה על רמת-הכובש"

 ועם סיפור המעשה המפורט מבוסס על עובדות, מבלי להגיש את החומר לצנזורה כחוק. "בנובמבר 1943, כאשר התקיים ברמת הכובש החיפוש הגדול שבו נהרג חבר הקיבוץ ושבעה-עשר נפצעו, פוענח עוד באותו הלילה הדו"ח המסולף של הממשלה אל משרד המושבות בלונדון. למחרת פרסמה העיתונות העברית את האמת על מה שהתרחש ברמת הכובש". יכתוב לימים אסא לפן.

 הבריטים הזועמים הגיבו בסגירת העיתונים "דבר" ו"הבוקר" לשבועיים. 'ועדת התגובה' של עורכי העיתונים העבריים הודיעה כי גם שאר העיתונים משביתים את הופעתם. רק ה"פלסטיין פוסט", שיצא לאור באנגלית, הופיע כרגיל.

 הבריטים ניסו להקהות את עוקצו של מרד העיתונות העברית בהדפסת עלון ממשלתי בשם "חדשות היום", אך היהודים שרפו את גיליונותיו בחוצות הערים ובגלוי. רק לאחר 11 יום שבו כול העיתונים העבריים להופיע כסדרם, והכותרות היו:

 "המשקיף" [עיתון הרביזיוניסטים, ימין לאומי]: 'הישוב העברי הפגין במלוכד נגד ההתנקשות' .

 "דבר" [עיתון פועלי ארץ-ישראל]: 'מערכת רמת-הכובש - מערכת הישוב כולו'

 "הבוקר"  - [אז ביטאון "הציונים הכללים" - לימים המפלגה הליברלית.] "רמת-הכובש - סמל לאחדות"

 "הד- המזרח" [ביטאון ליהדות הספרדית] 'מחאות הישוב על המאורעות ברמת-הכובש'.

 "עתון מיוחד" ['בלתי מפלגתי ובלתי תלוי'] - "לא נפקיר את נשקנו , לא נוותר על זכותנו להגנה".

 "היסוד" - [שבועון חרדי כללי,] - "שמואל ווליניץ הי"ד קרבן רמת -הכובש"

 

 סוף דבר

 בשבת, 27 בנובמבר, 11 ימים לאחר החיפוש, בשעה 5 לפנות ערב חזרו למשקם חברי קיבוץ רמת-הכובש שהיו עצורים במחנה המעצר בלטרון, לאחר ששוחררו בערבות אישית של 25 לירות. 

 מכתבים ומברקי עידוד הגיעו לקיבוץ מחיילים יהודים מהחזית וביניהם יוסף טראובה חבר רמת-הכובש בצבא הבריטי, אי-שם.

 יוסף בנקובר, חבר רמת-הכובש ששירת אותה עת כרס"פ  בפלוגה יהודית בצבא הבריטי כתב מכתב למפקד היחידה, על מנת להעבירו אל המפקדה העליונה ובו נכתב בין השאר:. "השתתפתי במערכה הראשונה במדבר המערבי בפיקודו של גנראל ווייוול. אחרי זה הועברתי ליון . . .    לאחר מכן, באה תקופת הנסיגה האיומה מיון ומכרתים. בחזיתות הללו נפלו הרבה מבני ארצי - פצועים והרוגים, והרוב, שבויים. ובין השבויים גם אנשי רמת-הכובש.

 ושוב מערכה אחרי מערכה. מיום הראשון של אל-עלמיין ועד טריפולי והלאה. . ."

 פסיה, האלמנה לא נשאה בשנית, היא ובתה היחידה ימימה  עזבו את רמת-הכובש [הקיבוץ המאוחד] בזמן הפילוג בקיבוצם [סוף 1952 תחילת 1953]  בזמן המאבק הפוליטי החריף בין מפא"י למפ"ם שגרם לפילוג בעשרות יישובים של הקיבוץ המאוחד.

 

ביום 18 ביוני 1945 התקבלה ידיעה משירות הידיעות של ה"הגנה" כי: איסר, עריק מן הצבא הפולני, שעבד ברמת-הכובש ושהופיע במקומות אחרים בשם משה גולדברג, ושמו האמיתי הוא טדיאוש קוזלובסקי חשוד שהוא המודיע של הבולשת בחיפוש ברמת הכובש.

 

ב15- בפברואר 1946 ניסו, ללא הצלחה, האצ"ל והלח"י להתנקש בחייו של קצין המשטרה הבריטי ריימונד קאפיראטא .

 

סיפור זה הוכן על-ידי עודד ישראלי. הסיפור התפרסם בגרסתו הראשונה  ב"ארץ וטבע", גיליון 99, ספטמבר – אוקטובר 2004. תחת השם "על משמר רמת הכובש" בעריכת יעקב שקולניק.

 עודד ישראלי הוא גמלאי המחפש להנאתו, באמצעות מצבות, סיפורים ארץ-ישראליים של אנשים מן השורה שמתו מוות לא טבעי בין השנים 1850 – 1950, בגלל היותם חלק מן הסיפור הציוני.

 עודד ישראלי הוא יליד ותושב רחובות – צייר וגמלאי של שירות המדינה 

 

יום ראשון, 26 באפריל 2009

בורטנובסקי צבי – יחפן ואנרכיסט שנפל חלל כשומר בגורן

5.7.1911 - סג'רה (אילניה)
המצבה צולמה על ידי יעקב שקולניק


בבית הקברות של אילניה נקברו לצד מתיישבי סג'רה הראשונים, גם חברי ארגוני השמירה "בר גיורא" ו"השומר" שנפלו בסג'רה על משמרתם. עצמות נופלי "השומר" הועברו בשנות ה-60 לבית הקברות של "השומר" בכפר-גלעדי. השומר צבי בורטנובסקי נשאר במקום בו נקבר.
צבי בורטנובסקי, היחפן האידיאולוגי הראשון של תל-אביב ומנהיג "המריצנים" – מיישרי החולות של תל-אביב, לוחם על זכותה של שפת היידיש, נפנה מכל עיסוקיו כדי לצאת להגנת הגליל. הוא מצא את מותו בהגנה על המושבה סג'רה, כשאנשי "השומר" נטשו אותה.
"עוף החול המוזר"
צבי בורטנובסקי או בטנובסקי כפי שחרוט על המצבה הישנה שבבית העלמין במושבה סג'רה, נולד בעיירה רומני שבפלך פולטאבה, אוקראינה. הוא התעמק במדע, בעיקר בפיסיקה וגם בספרי ההיסטוריה שעסקו ביהדות ובארץ-ישראל. הוא חלם על המצאות ותגליות והתפתחו בו תכונות של הרפתקן ופורק עול. בשנת 1906 עזב במפתיע את בית אימו ונסע לאודסה כדי לעלות משם לארץ-ישראל. מכיוון שסרב לדבר על עברו בכל תוקף אין אנו יודעים לא את שמות הוריו ואפילו לא את גילו.
הוא הגיע לעיר הנמל אודיסה מקום הפלגת האוניות בכל שבוע לארץ-ישראל. באודיסה מצא את עצמו צבי ללא תעודת-מסע, ללא כסף אך גם ללא דאגות. כזה היה הבחור. מספרים עליו שכאשר הרעב הציק לו יותר מדי, שאל מחברו את חליפתו היפה והיקרה והלך אל אחד מבתי המלון המהודרים בעיר, מאלה השוכנים ברחוב דריבסובסקא. הוא סעד לאיטו ארוחה דשנה וכשהמלצר הגיש לו את החשבון, התייצב והודיע בקול רם: "אביד אקספרופרירובן", כלומר עשיתי אקספריופריציה לארוחה [ אקספריופריציה פירושה הפקעת-קרקעות. באותם ימים אקספרופירטורים קומוניסטים הסתובבו בחוצות העיר אודסה והמשטרה לא העזה לגעת בהם. אגב, הם הלאימו בעיקר כספים, "אקס" הם קראו לזה בקיצור . . ].
צבי המשיך בהרפתקאותיו בעיר הנמל הסואנת הזו והנה למרות הבדיקות שאמורות היו להיות קפדניות הצליח להתגנב ולעלות על אונייה שעשתה את דרכה לארץ-ישראל. יום לפני ההפלגה נעלם מעיני הז'נדרם הרוסי שכבר שם עליו עין כמה ימים, התגנב אל האונייה, עקף את פקידי האונייה הבודקים כרטיסים ותעודות והסתתר בחלקה התחתון, בין הפחמים, אבל בנמל איזמיר התגלה הפוחח הבלתי-חוקי והורד מן האונייה. כל אותו יום שוטט רעב בעיר התורכית היפה בלי אגורת כסף , אך לפנות ערב, מעשה נסים, כשהספינה השמיעה את צפירתה האחרונה לפני ההפלגה, בחורנו הצליח לשוב ולהתגנב לתוכה. הוא בילה שוב בין הפחמים המוכרים לו ונחת בנמל יפו. מפויח ולבוש בלואים 'עבר' נכנס לארץ ללא בעיות.
ביפו הצטרף צבי לקבוצת חלוצים שעבדה בפרדסי פתח-תקווה, שם הוא מתבלט כפועל חרוץ ובעל מרץ רב. בשבתות ובחגים הדריך את חבריו הפועלים ב. . תרגילי התעמלות!
אבל יצר הנדודים וההרפתקנות לא הניח לו לשבת ולדבוק במקום אחד והוא עבר ממושבה למושבה כשבכל אחת מהן עבד תקופה קצרה בעידור פרדסים בבציר ענבים ואפילו בקילוף שקדים, מה לא.
חבריו קראו לו "צבי היחף" משום שהוא ניחן בתכונות של יחפן רוסי אמיתי – תערובת של אידיאליסט חם ומעשים של איש הפקר. "קראנו לו כך בגלל נדודיו הבלתי פוסקים במושבות ובגלל חוסר-דאגתו תמיד, כ'בוסיאק' אודיסאי ממולדבנקה אותו פרבר יהודי עני שהיה ליד נמל העיר וידוע גם כמרכז פשע. או כנודד – פועל חופשי בקליפורניה, במערב הפרוע".
צבי חלם לבנות מפעל טכנולוגי משוכלל שיתרום לכלכלת הארץ. לאחר שבילה שנים אחדות כפועל מזדמן במושבות, נסע בחשאי לרוסיה כדי ללמוד הנדסה בבית-ספר טכני גבוה "להיות לאינז'ניר ולשוב אל הארץ לעשות בה את עבודתו הגדולה".. מובן שהוא לא ישב זמן רב על ספסל הלימודים – יצר ההרפתקנות והגעגועים לחיי החלוצים גברו עליו ועל חזונו, הוא הסיר מעליו את בגדי הסטודנט של ה'אינסטיטוט הטכנולוגי' וחזר ארצה להיות שוב "צבי היחף", פועל במושבות, ציפור דרור.,

בשנת 1907 נותר צבי בדד. חבריו עלו לגליל וייסדו שם את דגניה. צבי עזב את עבודתו כפועל חקלאי במושבות והחל לעבוד בקבוצת "פועלי החולות" שעסקה ביישור חולות תל-אביב תשתית לבניית שכונה עברית מחוץ ליפו וגם גימנסיה. זו הייתה קומונה של בחורים צעירים ועליזים שקראה לעצמה "עובדי פרך מתנדבים". צבי נחשב ל"חבר מכובד" בחבורה בזכות מעשי השובבות שלו והמצאותיו המחוכמות והמשונות. אחד מבני החבורה הזו מתאר את צבי ואת אותם ימים:". . . 'צבי היחף' היה לאחד הטובים שבין פועלי החולות. חבורת מובילי החול שלנו הייתה בת עשרים חברים ויחד עם מאות ערבים בנו את העיירה היהודית היפה תל-אביב. מקרשים צרים עשינו שביל ארון מאוד, על פי פקודתו של צבי בורטנובסקי, המהנדס חסר התואר, בשורה ארוכה, זה אחר זה, העברנו את עגלות היד שלנו המלאות חול על פני הקרשים מן הגבעה אל הגיא. כל שטח שיישרנוהו החלו מיד לבנות בתים עליו. קשה הייתה עבודת החולות שלנו תחת קרני השמש הלוהטות. רק אחרי הצהריים נשבה רוח קרירה מן הים והשיבה את נפשנו. למרות קשי העבודה ולמרות שידענו שלא בשבילנו אנו בונים, שבענו רצון בעבודתנו, בהתנחמנו שאנו בונים עיר עברית. בימי הקיץ החמים היינו מתרחצים שלש פעמים ביום בגלי הים התיכון. איש עם רעהו התחרו בשחייה. 'צבי היחף' היה השוחה היותר מצוין בינינו, ולאיש לא עלה לעבור אותו בים. בשעות המנוחה בצהריים היינו באים אל הספרייה לתת מזון רוחני למוחותינו. מנהל הספרייה חשד בברטונובסקי שהוא גונב עיתונים מהספרייה וכמחאה על העלבון לא הוספנו לבקר את בית הספרים. מאז בילינו את שעות מנוחת הצהריים בדרך זו: השתרענו על הארץ במקום העבודה, תחת עגלות החול ההפוכות, כדי להתחבא מפני קרני השמש. מכוסים בעגלות שרנו שירים שונים. ציפורי ארץ-ישראל אהבו כנראה את חברת מובילי עגלות החול ועזרו לנו בצפצופם הנעים".
כך בין אבטיחים וגמלים, כאשר הקבוצה סיימה את יישור שטח האדמה שנועד לבניין הגימנסיה העברית "הרצליה" ובא היום להנחת אבן-הפינה, הזמינו לטקס הרשמי גם את מובילי החול. צבי , הסוציאליסט האינטרנציונלי, סרב להשתתף בטקס, אלא אם יבטיחו העסקנים שעבודת בניין הגימנסיה, הנבנית מכספי נדבות של יהודים, תיעשה כולה בידי פועלים עברים. אומרים כי העסקנים נאלצו להסכים לדרישה זו משום כוחה של חבורת עובדי החולות.


גימנסיה "הרצליה"
חבורת עובדי החולות
גם בתום יום עבודה קשה, מצא צבי זמן וכוח ללמוד עברית. אחרי שלמד היטב את השפה, החל ללמוד תנ"ך בהרצאותיו של ד"ר מוסינזון, מנהל הגימנסיה "הרצליה". סיפורי הנביאים הותירו בו רושם עז. הנווד, שהכיר את ארץ ותושביה, מצא פרטים רבים דומים בין סיפורי התנ"ך ואורח החיים של הבדווים.בשל נדודיו בארץ הכיר לדעת את התנ"ך ורוחו. אומרים כי בזכות הלימודים אף הפסיק לנדוד באותם ימים.
צבי בורטנובסקי, האנרכיסט והאינטרנציונליסט, רחוק מן הציונות ששאלת השפות כלל לא עניינה אותו, לא יכול היה לסבול דיקטטורה, גם לא זו של "חבר עבריים שוביניסטים", כפי שהגדיר את "מגיני השפה העברית", שנלחמו נגד הז'רגון, הלא היא שפת היידיש. צבי ראה ביידיש שפת יהודים לכול עניין ודבר, שפת אימותינו, והרי אפילו חברי "השומר" המהוללים דיברו ביניהם יידיש וזו הייתה שפת הפקודות שלהם. וכך מספרים: פעם כשהעבריים הקנאים אמרו להפריע בעד הסופר הידוע והדקלמטור המצוין ז' י' אנכי מלהקריא את מונולוגיו המפורסמים 'ר' אבא' ביהודית, נלחם צבי בעד השפה הזאת כארי, נלחם בכל להב נשמתו, עד שיד מצדדי הסופר הייתה על העליונה. ז' י' אנכי הקריא בקלוב הפועלים ביפו בהצלחה גדולה ביהודית את יצירתו ' ר' אבא'. "ר' אבא הוא יהודי זקן החי בהעבר. הוא רואה את כל הריקנות שבחיי היום והוא נושא עיניו אל מה שהיה... אם צדק הוא בזה – אין זה מן העיקר... העיקר, שר' אבא הזקן והחלש גם הוא יהודי קובע ברכה לעצמו, גם הוא בעל תכונה אינדיבידואליסטית כולה, גם הוא איש המציג את ה"אנכי" שלו נגד כל הסביבה, שאינה לפי רוחו... ובזה סוד השפעתו, בזה הוא לוקח את לבבנו" . כתב יוסף חיים ברנר.
"אחרי הנשף ההוא, בשעה מאוחרת, אחר חצות, עשינו אנו הפועלים דימונסטרציה בחוצות תל-אביב נגד העבריים הקנאים. בעמל רב עלה לנו לעצור את צבי ברטנובסקי מלשבר את עצמות אחדים מהמורים העברים. 'איך זה?', צעק בחוצות תל-אביב, 'איך זה תכריחו אותנו, חבורה קטנה, לקבל את השפה העברית ותאסרו עלינו את השפה היהודית?". אמיץ היה הבחור.
שתי נשמות התאבקו תמיד בקרב צבי ולמרות שלא יכול היה לסבול כל עול משמעת, חלם להיות חבר ב"השומר" הסודית ובקבוצה קואופרטיבית.
כשהגיעה השמועה לתל-אביב כי בגליל נפלו שומרים בהתנגשויות עם הערבים, השליכו פועלי יישור החולות את עגלות-החול וערכו אסיפה לדון במצב. הם החליטו שאחדים מהם ילכו לגליל למלא את מקום הנופלים בשמירה. צבי לא חיכה להחלטות האסיפה והודיע: "חבריי! אני עולה לגליל , כל יום וכל שעה יקרים, קצרה רוחי מהשתתף באסיפתכם". אכן פתיל קצר היה לו ליחפן הזה.

צבי היחף קם והלך ברגל לסג'רה. הוא הגיע לשם בתקופה שבה אגודת "השומר" ביטלה למשך שנה אחת את השמירה במושבה כעונש על שכרתה שלום מעליב עם השכנים הערבים, שמתוכם יצאו רוצחי השומרים, מה גם שאנשי המושבה עשו זאת בלי להיוועץ בהם כלל. "הייתה התרפסות, פחדנות ; הסכם שלום כזה היה גורם לנו צרות ומרבה קורבנות, ולכן דרשנו שאנו נשתתף בסידור תנאי השלום. היינו קשים בעניין זה. נוכחנו שבדברים, בויכוחים לא נשפיע על האיכרים, ולכן בחרנו את האמצעי הכי חריף, להשבית השמירה לזמן ידוע"'. אמר ישראל שוחט ראש לראשי "השומר".
צבי מצא את חצר החווה שהייתה תמיד הומה מאדם רב, שוממה. "פסקה השירה ודממת בית-הקברות לקחה מקומה". כעשרים הפועלים והשומרים מצאו עבודה במושבות אחרות "'נשארו רק שני פועלים מהחדשים והקורדים. . ". המושבה שכרה שומרים יהודים מחוץ למסגרת 'השומר', ביניהם צבי.
חברים מנוסים מ"השומר" שהכירו את רוח ההפקר של צבי, הזהירו אותו מפני הסכנה מצד הערבים השכנים, למרות 'ברית השלום' שנכרתה איתם. אבל צבי היחף, האנרכיסט ברוחו ורודף הצדק באורחו התעלם מהאיסור, משום שהבין שהעונש שהטילו אנשי "השומר" היה בתור מחאה ולא בתור חרם, "בויקוט" בלשונו. הוא התעלם מן הסכנה לחייו משום שלא חשב זאת לנכון להשאיר את המושבה הפקר, וקיבל על עצמו תפקידי שמירה. סכנות לא הבהילו אותו.
רק ימים מעטים הספיק צבי לעשות ב"משמרת הכבוד", כפי שקרא לעבודתו. ביום השביעי, יום שבת 5 ביולי 1911 לאחר חצות נשמעו יריות מכיוון הגורן. איכרים שחשו לשם מצאו את צבי מתבוסס בדמו. שני ערבים ירדו מההר; על שאלתו מי הם לא ענוהו הערבים, הם ירו כדור ברגלו "בגיד הגדול והדם זרם בכוח גדול". האיכרים נשאו אותו לבית-המרקחת שבמושבתם, אך לא הצליחו לעצור את הדימום מרגלו וכשהגיע הרופא לפנות בוקר ממסחה היא כפר-תבור כבר לא היה צבי בורטנובסקי בין החיים. "אחר את המועד . אחרי שתי שעות מת".
צבי נקבר בבית העלמין של המושבה סג'רה. הוא לא היה אחד מ"השומר" ולכן לא העבירו את גופתו לקברות השומרים שבכפר-גלעדי ותל-אביב הייתה רחוקה. המצבה שעל קברו הוקמה לימים על ידי "ועדת-ציון" שליד הוועד הפועל של ההסתדרות הכללית של העודים העבריים בארץ-ישראל, משום שלא היה לו כל קרוב משפחה או גואל אחר שיציב מצבה על קברו.
בלוח הזיכרון שבבית-הכנסת של המושבה מופיע הבחור לא כצבי היחף וגם לא כצבי בורטנובסקי, אלא כצבי בר. אכן שם מתאים בחר לו הבחור.
הידיעה המרה על הירצחו של צבי הותירה את חבריו, מובילי החול בל-אביב, במצב רוח קשה. ימים אחדים שבתו ממלאכתם ואף ערכו בקלוב הפועלים ביפו ערב הספד מרגש לנשמת 'היחפן העברי היפה'
שיצא כשליח מצפונו בסכנו את נפשו במודע בעד ישוב חקלאי בגליל.
לימים, בתחילת המאה העשרים ואחת, יכתוב אוהב קונספירציות כי: ". . ברצח נחשדו אנשי 'השומר', ולאחריו פחדו אנשי סג'רה ומסרו חזרה את השמירה לאגודת 'השומר'... ".

סיפור זה הוכן על-ידי עודד ישראלי בעזרת יוסף גרינבוים. הסיפור התפרסם בגרסתו הראשונה ב"ארץ וטבע" גיליון 109, מאי – יוני 2007. תחת השם"עוף החול המוזר" - בעריכת יעקב שקולניק.
עודד ישראלי ויוסף גרינבוים הם גמלאים המחפשים להנאתם, באמצעות מצבות, סיפורים ארץ-ישראליים של אנשים מן השורה שמתו מוות לא טבעי בין השנים 1850 – 1950, בגלל היותם חלק מן הסיפור הציוני.
עודד ישראלי הוא יליד ותושב רחובות – צייר וגמלאי של שירות המדינה.
יוסף גרינבוים [יוסק'ה] הוא יליד קריית-חיים, גמלאי של השירות ההידרולוגי, כיום תושב להבים.



יום חמישי, 23 באפריל 2009

אמוזיג יוסף - נתלה בשער יפו על-ידי התורכים



ירושלים, יום ה' 29.6.1916



יוצד = ינקום צורנו דמו; 
טט = ט' [9] טפחים. טפח היא מידת אגרוף.
 מנ = מסרה נשמתה


טפח -זה מדת 4 אצבעות (למעשה אגרוף). לפי 'החזון איש' שווה ל 9.8 ס"מ ואילו לפי הרב חיים נאה זה שווה ל 8 ס"מ.במעלה התוואי הקדום שהוביל מנחל קדרון הישר מזרחה לדרך יריחו הקרוי "דרך המלך" ניצבים שלושה עצי אורן. מתחת לעץ הראשון, הצפוני והגדול מביניהם, מונחות מצבותיהם של יוסף אמוזג ואמו חנינה. יוסף, חייט יהודי מירושלים, נשוי ואב לבת, גויס לצבא התורכי, נתלה על-ידי השלטונות בשער יפו על לא עוול בכפו - ולא נחשב עד היום כ"הרוג- מלכות".


גרדום בשער יפו
את עיקר הסיפור שמענו מאסתר אזולאי והציטוטים במרכאות הם מפיה. אסתר, אשה נאה שעברה את גיל התשעים, נולדה במארס שנת 1916 במרוקו והגיעה לירושלים עם הוריה כתינוקת עוד בזמן התורכים. היא בתה של זוהרה חרוש לבית אמוזיג, אחות לסוליכה ויוסף אמוזיג. בהיותה בת 16 נישאה לעקיבא אזולאי, לימים סגן ראש עיריית ירושלים.
אסתר היא נכדתו של עזר [אלעזר] בן מנחם אמוזיג בן מסעוד, חייט אמן מהעיר פאס במרוקו שתפר בגדים לעשירי הארץ ולחצר המלוכה. היו לו שבעה בנים והוא כל כך רצה בת - אך לשווא. לכן הוא התגרש מאשתו יולדת הבנים ונשא לאישה את חנינה, נערה יפה, בת 16 , בת למשפחה טובה ממרקש. והנה – שוב נולד בן, שם ניתן לו יוסף אך קראו לו ג'וזף. עזר המיואש ביקש להתגרש שוב, אך קרוביו הפצירו בו לא לעשות זאת, בהבטיחם כי קרבה השעה להולדת הבת הנכספת, ואכן נולדה בשעה טובה ומוצלחת בת יפהפייה שנקראה זהרה שפירוש השם בעברית ורד. אפילו המלך העניק לו מתנה, סמלית, לאירוע זה, יפה וזוהרת - מגש כסף ועליו חפצי זהב, פנינים ותכשיטים.
עזר המאושר חשש לגורל בתו ולא הרשה לאשתו לעזוב את הבית, "אפילו לנסוע להוריה לא הרשה לה, מחשש שמא תחלה הבת באבעבועות ויישארו בה סימנים והיא תהיה מכוערת".
במרוקו נהגו לעלות פעמיים בשנה לקברי צדיקים ולשהות במחיצתם שבועיים-שלושה. חנינה ביקשה לצאת עם הילדים, אך עזר הסכים שתצא רק עם יוסף, ובשום אופן לא עם זהרה. חנינה בהתעקשה. לבסוף נכנע עזר לרצונה אך ביקש: "השגיחי על זהרה, אל תתני לה ללכת אפילו צעד אחד לבד. שתהיה כל הזמן על הידיים שלך".
בקברי הצדיקים היה בור סיד לסייד בו את הקברים. באחד הימים ראתה חנינה אנשים שדוחפים את זהרה לבור. . . וזהרה איבדה עין. יש אומרים: "יצאה לחצר, נפלה על פח ויצאה לה העין". עזר רתח מזעם על אשתו והם התגרשו.
חנינה עזבה את מרוקו ועלתה לירושלים עם שני ילדיה יוסף וזהרה והשנה 1895.
בארץ התברר שהיא בהריון שלישי ונולדה לה בת – סוליכה קראו לה. לפרנסתה עבדה חנינה אצל משפחות מכובדות בירושלים, בעיקר אצל משפחת אמדורסקי, "בישלה להם קוסקוס".
הם גרו תחילה בעיר העתיקה ליד רחוב השלשלת - טריק באב א-סלסלה, קרוב לרובע היהודי - לרחוב היהודים - בחאלאדייה - רחוב עבודות הקש - בבית שכור ממשפחת אל-חאלאדי.
יוסף גדל והיה לנער חסון ויפה-תואר. אמו שלחה אותו ללמוד חייטות, כדי לסייע בפרנסת המשפחה, בערבים היה מנגן ב'עוד', אותו כלי פריטה הנהוג במזרח-התיכון, והפליא בנגינותיו את כל שומעיו.
"יוסף היה משכמו ומעלה ובמקצועו היה חייט אמן, בדומה לאביו". בעיר העתיקה, ברחוב סנט ג'יימס שבשוק הנוצרים, יוסף, כמו אביו, היה חייט מעולה, הייתה לו 'אטלייה', בשותפות עם ערבי, ברחוב יעקוב, החנות היתה ב'סוק סבאע'ין', היום זה 'סוק אל חוצור'. עם לקוחותיו נמנו שועי הארץ, משפחות מיוחסות כמו משפחת נאשאשיבי, אפנדי ואפילו ג'מאל פחה שר הימייה ומפקד חזית הדרום, וקצינים גבוהים. הוא עבד גם עבור יהודים אמידים ובעלי מעמד. "היו שם כ- 25 מכונות תפירה".
יוסף נשא לאישה את סולטנה, נערה ממשפחה אלג'יראית ונולדה להם בת - סרפין שמה. הם גרו אז בג'וראת אל-ענב, שכונה מעורבת של יהודים וערבים, מחוץ לחומות העיר העתיקה, סמוך לשער יפו.
עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה נסגר בית המלאכה של יוסף. ימים קשים עברו על היישוב היהודי בירושלים – ימים של מחסור, רעב ומגיפות. הקצינים התורכיים ומעל כולם המפקד העליון ג'מאל פחה, התעמרו ביהודים בכל דרך אפשרית. רבים גורשו מהארץ מהיותם נתינים זרים, נתיני מדינת-אויב. מאות הוגלו לצפון הארץ והפכו בן לילה לפליטים חסרי כל.
כנתיני מדינת אויב שלא התעת'מנו, נאלצו בנותיה של חנינה לעזוב את בתיהן עם משפחותיהן; זהרה עם בעלה אברהם חרוש הרחיקו למרוקו שם נולדה אסתר, ואילו סוליכה עם בעלה חכם מאיר חמו ואמו הגיעו לאלכסנדריה שבמצרים.
יוסף שהיה לנתין עות'מאני נשאר בארץ עם אישתו, בתו ואימו.
השלטונות התורכיים הטילו על תושבי ירושלים היהודים מכסת גיוס; בני העשירים נפדו בכסף ובמקומם נשלחו בני דלת העם.
גרועה ונוראה הייתה גזירת הגיוס. המגויסים נאלצו לעזוב את בני משפחתם שנותרו ללא מפרנס ותומך. יוסף גויס לצבא, לא לפני שהפקיד גט 'על-תנאי' בידי סולטנה, שמא ייעלם בצבא מבלי להותיר עקבות והיא תישאר עגונה. בתו סרפין, הייתה אז בת שישה חודשים.
כבעל מלאכה גויס יוסף ל'טאבור-עמאלייה', גדודי-עבודה שלא נשלחו להילחם בחזית .
ג'מאל פחה ניסה לכבוש את תעלת-סואץ וניגף. "חייליו הושמדו ופגריהם מילאו את המדבר הגדול; נשרים ועיטים עטו עליהם: העיר נתמלאה 'פרארים' – בורחי צבא, רעבים ונושאי מחלות ומגיפות". סמטות ירושלים הסבוכות מלאו בעריקים יהודים וערבים כאחד. מפי העריקים נודע על אימי השרות בצבא: על התעללות הקצינים, כפור, עבודת פרך, רעב, תנאי היגיינה איומים ומחלות אינספור.
שוטרים צבאיים, שכונו 'פחחים' בשל אות הסהר העשוי פח והיה תלוי על חזם, ערכו מצוד אחרי העריקים 'הפרארים', בהסתייעם במלשינים, שפעלו תמורת בצע כסף, והנתפסים נענשו בעונשים חמורים.
אחמד ג'מאל פאשא מפקד הארמיה הרביעית שליטת הלבנט הוציא צו שחייב לגזור דין מוות על כל עריק שלא יסגיר את עצמו בתקופה שתסתיים בסוף יוני 1916. הוא הבטיח למחול לכול העריקים אם יחזרו ליחידותיהם, אך איש לא חזר. נקבע מועד חדש והעריקים לא שבו. בזעמו פקד לתלות חמישה עריקים למען יראו וייראו. העריקים נבחרו לפי מפתח עדתי – שני יהודים, שני ערבים נוצרים וערבי מוסלמי אחד. החמישה נתלו ברוב עם ליד שער יפו ב- 29 ביוני 1916. שני היהודים שנתלו היו משה מלל ויוסף אמוזיג.





צאצאי המשפחה ששמרו על תמונה זו מדור לדור טוענים כי התלוי הראשון משמאל הוא יוסף ולידו משה מלל. הגרדום הסמוך הוא לנוצרים ואילו הבודד הוא למוסלמי.

יוסף שירת כחייט במחנה צבאי בבאר-שבע. פעם אחת שלח אותו מפקדו לירושלים לקנות בדים, כדי לתפור עבורו שתי חליפות מהודרות. הוא ציידו באישור-מעבר לשלושה ימים, ואמר לו: "אל תגיד שאתה תופר בשבילי חליפות, אם ישאלו אותך תגיד שנשלחת לקנות בד ותראה להם את אישור-המעבר".
יוסף פתח את בית המלאכה שלו בירושלים ועבד מחמש בבוקר עד שתיים אחר חצות, ולא נח ממלאכתו אלא זמן קצר, בשתיים בצהריים, כדי לאכול ולישון מעט. חנינה הייתה ממתינה לו עם ארוחה חמה.
המלשינים שראוהו סברו בטעות שהוא עריק. בארבע בבוקר באו ואסרו אותו. הוא סיפר לחוקריו את סיפורו, ואף מסר להם את שם מפקדו. ואמר שאישור-המעבר נמצא בבית אימו. אלא שבינתיים אותו מפקד קיבל פקודה להתייצב לתורכיה בדחיפות, ולא היה את מי לשאול.
"חנינה באה ל'קישלה' ליוסף; אמר לה: תביאי לי את המכתב שנתתי לך, והכול יבוא על מקומו בשלום. חיפשה בכל מקום את האישור ולא מצאה. לקחה מפתחות וחיפשה גם בדירות של הבנות, בספרי הקודש, אך לשווא. בבקרים הייתה הולכת ל'קישלה' עם חברה ערבייה לבושה ב'מלאייה', כמו הערביות כדי להסתיר את פניה והביאה חלב חם ולחמנייה לבנה, במשך שבועיים, ואחר כך הייתה שבה לביתה לחפש את האישור".
"לבסוף, מצאה את האישור בספרייה של חכם מאיר חמו, בעלה של סוליכה ושמחה מאוד. בשמחתה היא לא מיהרה להביאו, אלא כמנהגה חלבה את העז, הרתיחה את החלב על הפתילייה והכינה את הלחמנייה לבן. בדרכה אליו פגשה באנשים ממררים בבכי, אמרה להם: 'מה זאת אומרת, האישור נמצא בידי, יוסף בני ממתין לי'. האנשים החזירו אותה בבכי קורע לב ולא נתנו לה ללכת".
בעת ביצוע גזר הדין העמידו ליד שער יפו חמש קורות עץ ובראש כל קורה טבעת ברזל אחוזה בחבל. יום א'.
ואלה שמות הנתלים: משה מלל יהודי ספרדי ששרת במלון אמדורסקי הצופה על פני 'בריכת חזקיהו' [מלון 'מדיטראן' לשעבר. כיום מלון 'פטרה'] ואחר-כך עסק גם בעמילות מכס; יוסף אמוזיג החייט. הנוצרים: איברהים אנדלפט ומוסא סוס מתושבי ירושלים; המוסלמי: אחמד אלוצו, גם הוא מתושבי העיר.
לפני התלייה באו שני חכמים יהודים, שני כמרים ושייח' לאפשר לנידונים להתוודות לפני מותם. אחר כך אפשרו להם לבקש בקשה אחרונה. מלאל ביקש לשתות, ויוסף ביקש לגבות את הכסף שאנשים חייבים לו עבור אמו האלמנה והשכולה, ושהבעלים של אחיותיו יישמרו עליה. יוסף לא הראה שום סימני פחד ובאומץ לב ניגש למקום התלייה ובקול נוגה שר ביהודית-ספרדית שיר עצוב. הוא דרש שיסירו את הכיסוי על עיניו, אך לשווא, שכן הדבר היה מנוגד לחוק. [רק אחרי התלייה היו מסירים את כיסוי העיניים כדי שהקהל יראה את פני האנשים] יוסף, קיבל את גזירת המלכות באמירה: 'דינא דמלכותא דינא'.
"היה זה חוואג'ה יוסף בראזאני  שהקריא וידוי ו'שמע ישראל' להרוג המלכות -משה מלל לפני מותו. ויש לשער שכך גם לגבי יוסף אמוזיג" כתב הסופר יעקב יהושע.
בעת התלייה נכחו במקום שר המשטרה ג'לאל-אלדין ביי, ושר הקומיסיה, מושל העיר עזאת ביי, פקידי צבא, שומרים מזוינים ובאי כוח הכנסייה הסקוטית. לאחר הטקס, התליינים משכו בחבלים וגופות הנאשמים עלו ורחפו באוויר. גסיסתם ארכה רגעים אחדים. נשמת שני היהודים יצאה כששפתיהם דובבות 'שמע ישראל'.
התליין של החמישה היה ז'נדרם יהודי בשם מרדכי ששון, שהיה שומר בבית-הסוהר."הוא היה חברו של יוסף וליווה אותו עד לתלייה וכל הזמן בכה".
"לפני שער יפו היה המון רב של אחינו בני ישראל, כולם מתפללים ובוכים. משמר כבד עמד שם ולא נתן לאיש להתקרב אל עץ התליה, בכל זאת הצלחתי קצת יותר קרוב לעץ והספקתי לראות את שתי גופות התלויים כשלשונם בולטות החוצה, ופניהם חיוורים עד כדי כך שאי אפשר היה להכירם"כתב ביומנו יצחק קואינקה
מטעם הרבנות הוכרז ביטול מלאכה, תענית וסליחות.
המון רב התבונן במחזה. לפני שהורדו הגופות הצלם ח'ליל ראד צילם את הנידונים תלויים. בתשע בערב הם הורדו ממקום התלייה. מסרו לחנינה את גווייתו של יוסף והוא הובל לקבורה בהר הזיתים בטרם מלאו לו שלושים שנה, "לא הרחק מקברו של רבי חיים בן-עטר".

"רכוש אימו נבזז על ידי התורכים" ציין הרב חכם אפרים לוי מארכיון ירושלים.

במשך שמונה חודשים הייתה חנינה משותקת, ואחיה שהיה אז בארץ דאג לה.
לאחר התלייה אסור היה להזכיר את השם יוסף בבית. כשנולד לסרפין בן נתנו לו את השם יוסף [לימים יוסף טורקמן]. אמו לא קראה לו בשמו, עד שהגיע לבר המצווה שלו ואז אמרו לה שאין לה ברירה.

כששמעה סוליכה שהייתה בגלות מצרים שתלו את אחיה רצתה להתאבד "היא ניסתה לזרוק את עצמה תחת הטראמוואווי".[הרכבת]

צללים
קיימות גם גרסות אחרות לנרטיב המשפחתי שסופר לעיל:
יש המספרים כי חנינה וחברתה הערבייה בלכתן ל'קישלה' ראו ליד שער יפו את ההוצאה להורג בתלייה. הערבייה הרימה את ראשה ראתה מה שראתה ואמרה לחנינה: "תחזיקי מעמד ואל תוציאי הגה. אם תצעקי, יהרגו את שתינו, חנינה ראתה את בנה – ראשון בשורת הנתלים מוצא להורג – ושתקה.
יש המספרים שהתורכים באו לבית המוכתאר היהודי של העיר העתיקה מחלוף חזן, לחפש אצלו עריק מתחבא, והוא, שחשש, כך אומרים, לגורל בנו, שלח את החיילים ל'אטלייה' של יוסף. אומרים שזו הייתה האמא ששלחה את החיילים. . .
יש אומרים שאחרי שתלו את יוסף, התאבד אותו הבן בבריכת הסולטאן.
מספרים גם כי כשנודע בלילה ל'וועד-המאוחד' של כל ה'כוללים' בירושלים כי יצא דינו של יוסף להיתלות, התאספו כמה מהם וטיכסו עצה איך להצילו, אך נוכחו לדעת כי ניסיונותיהם ומאמציהם לא צלחו.
"כשאסרו את יוסף, היה ערבי מכובד אחד, שהיו לו שמונה ילדים שאמר, כי יבחרו להם התורכים את אחד משמונת ילדיו ויעשו בו כרצונם ובלבד שלא יהרגו את בנה יחידה של חנינה".
"זעליג שניצר, זה שהבן שלו, פייבל הרג ערבי במאורעות, היה מוכן לתת את הבת שלו כדי שישחררו את יוסף"
עוד מספרים כי חנינה: הלכה אל ארמון הפחה להתחנן על בנה יחידה, אך השומרים לא נתנו לה לגשת. גם את האישור לא רצו לקבל. למחרת ניתלה בנה.
"חנינה זכרה, שהיא שמה את האישור באחד מספרי הקודש" סיפרה אסתר. סרפין סברה - שהיא שמה את האישור במטחנה של הפלפל ואילו תמר– היא זו שסיפרה כי חנינה מצאה את האישור בספריה של אביה חכם מאיר חמו.


סוף דבר
"כשנהרג יוסף, לקח השותף הערבי את הכול".
חנינה יחד עם אימה ואחיה נשארו בירושלים במשך כל המלחמה וחיו בעוני וברעב.
המצב הכלכלי בירושלים היה נורא. רבים מכרו את כלי ביתם כדי להשיג פת לחם של דורה או סובין. רבים ניזונו מעשבים, תורמוס וקליפות תפוזים. לכך נוספה הבצורת ומכת הארבה. רבים גוועו ברעב והתגוללו בחוצות. ירושלים הפכה לעיר שגבריה נמלטים ונשותיה זנו עם חיילים אוסטרו-הונגריים בעבור פת לחים ומעט חלב לילדים.
"במקרה שאחד אכל תפוז היו עומדים כמה אנשים מסביבו כדי לקבל את הקליפה"
לפי אחד המקורות:
. . . אנשי הצבא התורכים, ואף הגרמנים, בשבתם שנים בירושלים, הרבו לשחת את המידות בבנות העיר הקדושה, והפריצות רווחה בכל העיר, ואף בתוך בתי ישראל. העוני והרעב הם אבי כל חטא ועוון. נגע הפריצות פשה בבתים רבים מאחינו, וגם מבנות יקירי ירושלים התמכרו לבושת...
התורכים כאמור גירשו - מהיותם נתיני צרפת - את זהרה ומשפחתה למרוקו ואת סוליכה ומשפחתה לאלכסנדריה - שם היה בעלה, מאיר חמו למנהל בית-ספר של 'אליאנס'.
ב1918- חזרו זוהרה וסוליכה עם משפחותיהם לירושלים. לעיר העתיקה. זוהרה הלכה לעבוד בבית היתומים 'דיסקין', וסולטנה – הייתה לתופרת עלית.
סולטנה, אלמנת יוסף, שישבה בבית אביה, התחתנה עם אלמן [הסבא של חברת לח"י, חברת הכנסת לשעבר, גאולה כהן. האמא של חבר הכנסת צחי הנגבי] ושמו: בנימין ליבכר, יליד הארץ שמוצאו ממרוקו הספרדית ולו בת אחת [היא האמא של גאולה כהן. שם אשתו הראשונה היה: אסתר גאולה שנפטרה, כך אומרים בלידתה.] לסולטנה ובנימין נולדו עוד שני ילדים בן ובת.
את סרפין המשיך לגדל אביה של סולטנה.
כשהייתה חנינה הולכת בסמטות העיר העתיקה, בירכוה הנשים הערביות: '" סבאח אל חיר אום יוסוף' "בוקר טוב אם יוסף", ענתה להן: "אללה מה יסבתכם, אי חיר ג'מאל פחה" " שלא יהיה בוקר טוב לג'מאל פחה".
כשיצאה משער יפו, מצד שמאל היו חנויות ותחנת אוטובוס מספר 1. שם נתלה יוסף. בהגיעה לשם איחלה למקום שלא יוותרו שם קיר על קיר ואבן על אבן. . .
"הסוף של ג'מאל היה שהכלבים אכלו את הנבלה שלו", לאומנים ארמנים הרגו אותו בטיבליסי ב-21 ביולי 1922 .
הצלם ח'ליל ראד, שצילם בזמנו את הגרדום, הציג בחנותו, לאחר כניסת האנגלים, את התמונות המזעזעות המנציחות את חמשת העריקים כביכול, תלויים בשער יפו, לצד התליינים נראה עומד תורכי לבוש במדים הדורים.
בחנות 'בצלאל' שבעיר העתיקה הוצגו גם התמונות מהתלייה של יוסף, מספרים כי איברהים אל-חבש, ערבי, ידיד המשפחה שמע זאת, קנה את כל התמונות מהחנות וקבר אותן באדמה. מספרים גם כי יום אחד, אחרי שחזרו לארץ, שמעו זוהרה וסוליקה כי בחנות 'בצלאל' בעיר העתיקה יש תמונות מהתלייה של יוסף. הם הלכו לחנות ואמרו: אם יש לכם תמונות של ההרוגים, אנחנו רוצות לקנות. הוציאו להם הרבה מאוד תמונות. זוהרה שראתה את אביה תלוי התחילה לצעוק וסוליקה לבכות והם הלכו משם.
לפי גרסה אחרת עברה שם יום אחד אימו השכולה של משה מלל ראתה את תמונת בנה התלוי מוצגת בחלון הראווה, וצנחה ברחוב מחוסרת הכרה. מאז החרימו האנגלים את התמונות ואסרו להציג אותן.
משה מלל, כך אומרים, היה בן יחיד, לאמו האלמנה קראו וידה. בשנת 1915 משה מורינו מלל והיה ברשימת הנקראים לגיוס לצבא העותומאני וכתובתו באבאאלכליל, הוא נשלח לשרת בדמשק, ולאחר הפסח יצא לחופשה באישור מפקדו ובידו אישור-מעבר. הוא נסע ברכבת לירושלים לאימו והם עשו את השבת יחד. כשהגיע המועד לחזור, הוא יצא לתחנת הרכבת בלוויית אימו, ה'פחחים' עצרו אותו כי האישור נשכח בבית. הוא קרא לעבר אימו: 'תמצאי את האישור, הוא נשכח בבית. ותביאי אותו לקישלה. . '.
מיהרה האם לבית והחלה לחפש, אך לשווא. וככל שהזמן עבר פחדה גבר."והיא מהפחד בוכה וצועקת, וכולה חיל ורעדה, וככה כל הלילה היא בבית לבדה מחפשת ובוכה". רק בבוקר מצאה את האישור, ומיהרה ל'קישלה'. היא נכנסה לקצין ואמרה לו: 'הנה אישור- המעבר, השב לי את בני. . ' לקח הקצין את הנייר, הציץ בו ואמר לה: 'תוכלי לקבל את גופתו. . . . '
לאחר מותו נטרפה דעתה ומקץ כמה שנים התאבדה.
"חנינה נהגה לערוך אזכרה גם למשה מלל, כאילו היה בנה, וזהרה המשיכה בכך שנים".
והנה הסיפור על משה מלל פי יומנו של חברו הטוב יצחק קואינקה באדיבות גב' פלורה אביטל ארכיון העיר ירושלים ואפרים לוי מארכיון העדה הספרדית בארכיון העיר ירושלים:
"משה מלל, [מהליל] צעיר מימין משה, [נתלה] בעוון זיוף וואסיקה – רשיון. וואסיקה כזו היה מקבל כל משוחרר מהצבא או חייל שיצא לחופשה.
משה מלל יתום מאביו היה, אך גם נער מוצלח. אמו הייתה הכובסת בבית מלון אמדורסקי אשר בכניסה לרחוב הבטרק, ע"י שער יפו. הוא היה יפה תואר ועליז. חי כמעט בקביעות במלון וכך למד לדבר וקצת גם לכתוב הרבה שפות. טורקית, גרמנית, צרפתית – מבית הספר – חוץ מספרדית, עברית וערבית. עם הצבא הסתדר יפה. הוא היה המתרגם בין הקצינים הגרמנים והטורקים.
לבחור הייתה אהובה בשם ריינה-מלכה מזרחי בתו של הצורף מר משה מזרחי, גם היא בחורה יפה ומשכילה, היא הייתה אחת משלושת [משלוש] הבנות הראשונות אשר גמרו בהצלחה בי"ס אליאנס. אחריה באו העלמות שרה דבש אשר נישאה לדוד זמרו ושרה גיניו אשר נישאה לבן דודה ר' בוכור גיניו.
[. . . ]
. זה השיר אשר היו מייחסים למנוח משה מלל, אשר הושר בפי ההמון:
לה סולידאד די לאס נוג'אדאס, מוי דסוויאדאס, אך, יו לאס פאסי
[הבדידות של הלילות, מאטד בודדות, אך, אני עברתים]
ריו פוריינטי, וייני דינפ'וריינטי מיזואו לה ג'ינטי, אך, מאיג'ידייאן
[נהר זועף ממול עובר, גם ההמון, אך, עלי הוא מרחם]
פידרי אופ'יסיו בייניס אי ויסיו, פ'ורטי קרידה, אך, נון טלקאנסי
[איבדתי מקצוע, הון ומרגוע, בגללך יקירתי, אך, לא הישגתיך]
יסמין גולוריוזו דמי ריפ'וזו, מירה טי איספ'וז'ו, אך, טנפ'ריר פור טי
[יסמין ריחני, הבה לי מנוחתי, הסתכלי בארושך, אך, סובל הוא בגללך]
איל ריו פסה, לרינה קידה, איל אמור קימה, אך, מי קוראסון
[הנהר עובר, החול עוצר, האהבה שורפת, אך, את ליבי]
איל דיו דיל סייל, מי דיו ריקיווה, מי דיו טריטיזה, אך, אי קוראסון
[אל עליון שבשמים, נתן לי עושר, נתן לי עצב, אך, באהבתי]
האומלל משה מלל, יצא מאלמוניותו, זכה לגדולה ותהילה רק אחרי תלייתו. חודשים רבים בכו אותו כל בני ירושלים, וביחוד בני ימין משה. זמן רב לא פסקו לדבר עליו ולהללו. שרו שיר זה ויש אומרים שהוא היה מחברו. כל לילה היו באים בני ירושלים אל מתחת לחלונות בית הסוהר לשמוע את שירו זה. אנו השכנים של אהובתו ריינה, היינו שומעים, עוד בהיותו חופשי, בכל לילה שר ומנגן על כנורו [גיטרה] שירי אהבה לבחירת ליבו.
בן עשרים ושתיים היה בעת עלייתו לגרדום הי"ד".
לפי פנקס פרנס נתלה ביום כח סיון תרע"ו 29.6.1916 נטמן בהר הזיתים בחלקת צור .
ריינה אהובתו לא נישאה במשך שלושים שנה נשאה ליעקב יאיר ילדה את סימון ומואיז  הקטן משירו של יוסי בנאי.

חנינה נפטרה ביום ג' 12.8.1943 ונטמנה לבקשתה סמוך ככל הניתן על פי ההלכה לבנה יוסף שעל מצבתו המקורית, כך סופר נכתב: "טרוף טורף יוסף חיה רעה אכלתהו". המצבות המקוריות שלה ושל בנה יוסף נעלמו בזמן הכיבוש הירדני. לאחר שחרור ירושלים בשנת 1967 חודשו המצבות על ידי זהרה אחות יוסף באמצעות קבלן המצבות הירושלמי רפאל פרנס.
לימים, אסתר אזולאי, באחד הקונגרסים של 'הפדרציה הציונית' נפגשה עם אנשים בעלי שם המשפחה מלל, היא שאלה אותם אם יש להם קשר למשה מלל, אך לצערה לא היה להם קשר. לעומת זאת, היא מצאה את אחד האחיינים של משה מלל, שבא להתחקות אחר העבר של דודו. היא יכלה לתת לו רק את התמונה המצמררת של התלייה. .
בנוסף לבנה של סרפין גם הבן של אסתר נושא את השם יוסף. היא החליטה לקרוא לבנה על שמו כי ערב לידתו חלמה כי היא רואה את דודה מהלך עם ג'לביה לאורך הרובע הארמני.
בנה של סוליכה, נושא את השם יוסף, יוסף חמו כשנולד להם בן הם קראו לו יוסף, אבל סוליכה לא הייתה יכולה להוציא את המלה יוסף מהפה שלה - והייתה קוראת לו 'חביבי' [ה'בית'ים דגושות.] עד שגדל.
"גם בנו של הדוד מצד זהרה, חנניה חרוש נושא את השם יוסף, יוסף חרוש. "

כשנשאל אחד הרבנים מה דעת ההלכה בנושא - קבע: משה מלל ויוסף אמוזיג נהרגו על פי דין המלך של אומות העולם. הם שייכים להרוגי מלכות של עכו"ם שאינם הורגים כדין. כפרתם מיידית, גם אם לא עשו תשובה לכן אין למנוע מהם, כדין ההלכה, כל דבר הניתן ל'הרוג מלכות' כאמור: 'הרוגי מלכות מתאבלים עליהם, ואין מונעים מהם כל דבר. . . '.
לשאלתנו מדוע לא עשו זאת מטעם מדינתנו ומוסדותיה?. אמר לנו – "זו שאלה פוליטית". אמר ולא יסף. .



סיפור זה הוכן על-ידי עודד ישראלי ויוסף גרינבוים. הסיפור התפרסם בגרסתו הראשונה ב"אריאל" – כתב עת לידיעת ארץ ישראל, גיליון 176, נובמבר - דצמבר 2006. תחת השם "יוסף אמוזיג" בעריכת אלי שילר.


עודד ישראלי ויוסף גרינבוים הם גמלאים המחפשים להנאתם, באמצעות מצבות, סיפורים ארץ-ישראליים של אנשים מן השורה שמתו מוות לא טבעי בין השנים 1850 – 1950, בגלל היותם חלק מן הסיפור הציוני.

עודד ישראלי הוא יליד ותושב רחובות – צייר וגמלאי של שירות המדינה.

יוסף גרינבוים [יוסק'ה] הוא יליד קריית-חיים, גמלאי של השירות ההידרולוגי, כיום תושב להבים
עזרה צמרת רבקה אביבי.




לאיתור הקברים של יוסף אמוזיג ומשה מלל בהר הזיתים, כנסו לקישור


יום ראשון, 19 באפריל 2009

ר' אהרן הרשלר – ירו עליו ומת


1873 – ירושלים

נתנאל ליפשיץ מחיפה שלח לי את פרשנותו לחרוט על-גבי המצבה:


פ'נ [=פה נטמן או נקבר] האברך מו'ה [=מורנו הרב]

אהרן בהרב [=בן הרב]

ר' יוסף שמואל

מאונגרין נ'ו [= (בן העיר) נודג'וארוד] וא'ו [=ו']

טבת תרל"ג

תנצב'ה

זה סיפור נפתל משלהי המאה ה-19 שהחל ב"משכנות-שאננים", דרך רצח של חתן צעיר, נמשך בתלם הראשון של פתח-תקווה והסתיים בחטיפה לשם שמיים, כשמככבת בו גם אישה אלמנה אמיצה ונחושה מן הדור הישן שרצתה להימנות על נשותיהם של תלמידי-חכמים שמנדדות שינה מעיניהם בעולם הזה ובאות לחיי העולם הבא.

זה סיפור על הקדוש ר' אהרן הרשלר שנרצח בשנת 1872 כאשר ערבים פרצו לביתו שב"משכנות-שאננים". אלמנתו, הודעס, נישאה בשנית לצעיר יהודה ראב ומאז לא ידעה שלווה.

דם, קמח ותורה

אהרן הירשלר נולד בשנת 1850 בן העיר נודג'וארוד בהונגריה. אביו, יוסף שמואל הירשלר, היה תלמיד חכם ורב נודע, ששימש ברבנות בעיר סבאד, והיה רב כולל במחוז באלאטון צ'כיה – סלובקיה.

יוסף שמואל הרשלר, עשה הכול כדי לעלות לארץ ישראל , עזב את כס הרבנות שבה שימש בעיירת שוראני ובתנאים לא תנאים, היטלטל עם בני משפחתו על גבי ספינה רעועה במשך חודשים על הים, עד שהגיעו לארץ הקודש בשנת 1860. תחילה התיישבה המשפחה בחברון ומשם עברה לירושלים.

חפצו של הרב יוסף שמואל הרשלר היה לשבת עם בני משפחתו "קרוב לכותל מערבי והר-ציון", הוא רכש דירה צנועה בחצר ההונגרית שליד בית הדין המוסלמי, הייתה זו, כך מספרים, הדירה הקרובה ביותר של יהודי, לכותל המערבי. הערבים לא אהבו את הפולש הזה, אך כמה "בקשישים" שתחב הרב ל"ממונים", אפשרה את מגוריהם שם. לימים, כך יספרו, אפילו קיבל תרומה של אישה צדקנית מהונגריה, כדי להקים במקום את בית הכנסת. ר' יוסף שמואל הירשלר היה לאחד מראשי ה'כולל אונגרין'.
בתחילת המאה התשע-עשרה, הגיעו ראשוני משפחת וינשטיין מהעיר שרשב שבפולין לארץ-ישראל. הם התיישבו בעיר העתיקה בירושלים. הדסה היא אחת מבנותיו של ר' אברהם בן הרב דוב וינשטיין משרשוב. יש אומרים צעירה יפת-תואר הייתה.

אהרן הירשלר והדסה וינשטיין נישאו. זמן קצר לאחר נישואיהם הצטרפו בני הזוג הצעירים לגל הראשון של משפחות שעברו לגור בשכונה החדשה שהוקמה מחוץ לחומות העיר.

השכונה הוקמה ונבנתה על ידי משה מונטיפיורי ושליחיו. השם 'בתי-טורא' ניתן לשכונה ע"ש הנדבן היהודי יהודה טורא שהפקיד בצוואתו סכום כסף בידי מונטיפיורי, לתמיכה בבני ירושלים ספרדים ואשכנזים.

איכות החיים ותנאי המגורים הקשים בעיר העתיקה, דחפו נועזים ומסתכנים, להיות בין המתיישבים בשכונה החדשה. למרות תנאי המגורים הנוחים והטובים לעומת הצפיפות, הדוחק שבתוך בתי הרובע ושכר הדירה העולה מדי שנה, לא ששו היהודים לגור שם עקב הסכנות הגדולות. הייתה זו שכונה, מבוצרת אמנם, אך בודדה מחוץ לחומות העיר העתיקה ששעריה היו נשמרים וננעלים על מנעול ובריח עם רדת הלילה.
אהרן ואשתו הודעס, עברו לגור ב'בתי יהודה טורא' היא שכונת 'משכנות-שאננים'. גם אהרן, כאבותיו, שקד על תלמודו ועשה לילות כימים. מכיוון שנודע כאדם אמיץ, הוא נמנה על אחד מעשרת השומרים שהפקיד השר משה מונטיפיורי על "משכנות-שאננים"- חמישה אשכנזים וחמישה ספרדים. אשתו הודעס [הדסה] פרנסה את המשפחה מהכנסות טחנת הקמח שחכרה בסמוך ומהברחת מלח מערבות סדום.

הטחנה הייתה מחוץ לשכונה, בחצר גדולה, מוקפת חומה גבוהה ושער ברזל סוגר עליה. החצר גבלה בשדה-סלעים גדול אשר השתרע בין 'בתי-וארשה' לבין 'שכונת הבוכארים' במערב ירושלים.

היה אהרן נוהג לומר לה - "נשים במאי זכיין? באקרויי בנייהו לבי כנישתא, וכאתנויי גברייהו בי רבנן, ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן" [נשים במה הן זוכות להבטחה שהבטיחן הקדוש-ברוך-הוא יותר מן האנשים? בהבאת בניהן לקרוא במקרא בבית-הכנסת, ובשליחת בעליהן לשנות בבית המדרש, והמתנה לבעליהן עד שהם באים מבית המדרש]. ככתוב במסכת 'ברכות' . .
שנת תרל"ג [1872-3] הייתה שנה ברוכת גשמים. בורות המים בחצרות הבתים מלאו ויהודי ירושלים היו פטורים מלקנות מים בכסף מלא משכניהם הערבים יושבי הכפר סילוואן. הערבים כשראו כי פרנסתם נשמטת מידיהם, החלו לפשוט על בתי היהודים, לשדוד ולגזול את רכושם. בחצות ליל ד' 31 בדצמבר שנת 1872 פרצו כמה ערבים, ובראשם השודד אבו עיסא מחברון, לבית משפחת הירשלר. אהרון פסק מתלמודו, קם לגרש את השודדים ואף ניסה לעצור אותם. הערבים פחדו שמא יזהה אותם וסופם מאסר, ופתחו בירי; 12 קליעים פגעו בגופו של אהרן. אהרון נפל, מתבוסס בדמו, ושעות מספר לאחר מכן נפח את נשמתו. היה זה קורבן של קידוש השם, אמרו אנשי ירושלים
סיפרה נכדתו: ר' אהרן האמיץ יצא אליהם, נכון להכות בהם ולהבריחם, ואמנם השודדים נבהלו והחלו נמלטים לעבר הר-ציון. ר' אהרן לא ויתר, דלק בעקבותיהם והפליא בהם את מכותיו, עד שאחד מאנשי הכנופיה שלף אקדח וירה בראשו הוא הובהל לבית-החולים 'רוטשילד' ושם כעבור מספר נפח את נשמתו.

אהרן מת ב- 6 בינואר 1873. הוא נקבר בבית העלמין הישן שבהר הזיתים [חלקה ז' שורה יד', מקום לב'], ממש ליד אחיו משה שנפטר חודשיים קודם לכן. אהרן השאיר אחריו אלמנה צעירה בהריון, הורים ושלושה אחים.

הגיס, ר' שלמה אלבה, תושב השכונה שהיה נשואי לאחותה של הדסה – חנה, עזר לאלמנה לקיים את פרנסתה בהחזקת טחנת הקמח בכל דרך אפשרית.

פייגל (צפורה) נולדה לאחר רצח אביה.
משביע רוחות

הודעס היא הדסה, אלמנת ר' אהרן הירשלר, בת למשפחת ויינשטיין, עמדה בכל אמת-מידה בין אם הילכתית ובין אם חברתית-כלכלית שעונה להגדרה "אשת חיל". היא אינה זקוקה לקצבת החלוקה של "כולל שומרי החומות". האישה הצעירה והנמרצת הזו עמדה ברשות עצמה והיה ביכולתה, ועל כך הייתה גאוותה – לאפשר לבעלה לשקוד על ספרי-הקודש, להעמיק וללמוד מבלי לדאוג לפרנסת הבית ולצרכיו. היא השגיחה ביד רמה על העבודה, התמקחה עם הפאלחים על טיב החיטה לטחינה, ואף סייעה להם למכור את יבולם במחיר הוגן. הם כינו אותה "סית אל-טחונה" ['הגברת של הטחנה'].

נאמנה וכבודה הייתה מאז ומעולם על כל סוחרי תבואות וקמח בירושלים, הערבים והיהודים, הסוחרים הערבים הגדולים, ג'בשה, חג' יוסוף וואפה, ובדומה להם גדולי הסוחרים היהודים, אהרון חיות ומנשה אלישר, שקלו תמיד על ידה מאות "מנ'ידות" של כסף ונאפוליונים של זהב, כדי שתקנה בעבורם חיטים ותטחנם בטחנתה, ומעולם לא קיבלו מידה קבלה כתובה כלשהי. מילה שיצאה מפיה שך "סית הודעס", היא "הודעס די מעלערקע", "נאמנה הייתה עליהם מכל כתב קבלה ומכל שטר חוב בעשר גושפנקות של סוחרים אחרים".

בנוסף לעבודת הטחנה, היא גידלה גם עדר עיזים בעזרת רועים ערבים וסחרה במלח מוברח; ערבים מים-המלח היו מגיעים בלילה בחשאי בין הסלעים עם חמוריהם אל הטחנה, פורקים לעיניה את סחורתם, ולאחר ששילמה להם יצאו לדרכם, והיא הייתה טוחנת את גושי המלח ומכרה מלח טחון.
כשחלפו ימי אבלותה של הודעס על רצח בעלה אהרן מצאה לה משפחתה חתן: יהודה ראב שמו.

סבו, ר' שלמה ראב, עלה ארצה בשנת 1863 ונפטר בירושלים עוד לפני עלייתם של שאר בני המשפחה. המשפחה הגיעה לפני זמן לא רב מן העיירה נאג'-מג'ר [נודג'וארוד] שבהונגריה לירושלים, האב לאזאר ראב, שני בניו: יהודה ומוישה-שמואל ושתי בנותיו: חנה וטויבה. והתיישבה בשכונה החדשה 'מאה-שערים'. סיפרו כי היה מיקירי ירושלים, שזכה להימנות על באי ביתו של הרב חיים זוננפלד מנהלו של "כולל אונגרן".

יהודה , יודע קראו לו, בן התשע-עשרה היה.

הודעס הייתה מבוגרת ממנו במקצת ומטופלת בתינוקת פייגע שמה. אך החתן בן כפר בהונגריה הסכים לשידוך. יש אומרים כי מצא בנישואין אלה דרך לצאת למרחב מבחינה כלכלית ולשוטט חופשי ללא עול על כתפיו. סביבתו הלמדנית-דתית לא הייתה לרוחו ביום נישואיו הלבישוהו כמנהגם של חשובי הדור: תפרו בשבילו ז'ובע, היינו אדרת של אטלס רחבה ומבהיקה, קפטאן עשוי משי דמשקאי, חגורת משי משובצת, ולראשו שטריימל, כל קרוביו ומכריו סברו שמעתה נרתם הבחור-הפרא בעול, ועד מהרה ילך בתלם כמו כולם.

הודעס ציפתה כי בעלה הצעיר ייעשה לתלמיד-חכם ולרב בעמו, ואילו היא תמשיך בעבודת הטחינה ובשאר עיסוקיה ועסקיה ותפרנס אותו לתפארת המשפחה. היא הייתה מוכנה להקריב הרבה בעבורו, בתנאי שילך בדרך שהיא ובני משפחתה יהודי העיר הקדושה רואים כמקובלת, נכונה ומכובדת: בחור ישיבה עם יעוד בעתיד - רב וגדול בתורה.

אבל יודע המשיך להסתובב חופשי, עד כי יחסיו עם הודעס החלו להתערער. כאשר הביא לביתם ספרי קריאה גרמניים מספריית המתיישבים הטמפלרים שהביאו עימם מווירטמברג, הגיעו הדברים עד משבר. הודעס גייסה לעזרתה את קרובי משפחתה ששידכו לה את יודע ותבעה מהם שיעמידו את הבחור במקומו, כדי שילמד תורה כפי שהובטח לה.

אהוד בן-עזר, נכדו של יהודה ראב כתב בספרו "המושבה שלי" שסבו מצא דרך להתל באנשים שלחצו עליו בעניין תלמודו: מדי לילה הוא סימן על פני אבק הקמח בטחנה עקבות משולשים של רגלי עופות גדולים, שנדמו לאנשים כרגלי שדים. יהודה התפאר שבכוחו להתגבר על השדים השורצים בטחנת הקמח ועורכים בה הילולות בלילות - סמאל וחברו השד ביליד בן הנאד משתעשעים בסוסים ומריצים אותם כל לילה ואילו לילית ונעמה ,השדות החצופות, רוכבות עירומות על הסוסים בלילות עד שמפיותיהם ניתז קצף לבן וגופם מרטט וזרמתם אוזלת כי השדות ניסו להרות מהם וללדת סוסי אדם!

האמת היא שיודע שעבר לגור בטחנת-הקמח מסיבות ביטחוניות כביכול, היה יוצא מדי פעם לדהרת-חצות סביב חומות העיר העתיקה , והוא זה שגרם לסוסי הטחנה להזיע עד אור הבוקר. תעלולים אלה הם שהוציאו לו בעדה החרדית שם של פורץ-גדר ומשביע רוחות-טומאה .

ערב אחד התפרצו צעירים מאנשי ה'כולל' הירושלמי כשמקלות בידיהם, לבית שבו ישב יודע עם חבורת משכילים מבני חוגו של פרומקין. בעיר כבר הילכו שמועות מבהילות על החבורה הזו ימ"ש. סיפרו שהם עוכרי ישראל, מספרים דברי ליצנות תוך אכילת עוף מטוגן בחמאה, ושהם רחמנא-ליצלן, חברים בארגון הסתר "הבונים החופשיים", שמטרתו לקעקע ולהרוס את חומות הדת.

המתפרצים תבעו מהנאספים להפסיק ולהתוועד, אך יודע וחבריו לא נכנעו והשיבו מלחמה הם התגוננו נגד המתנפלים, ולא נכנעו, יודע, כך אומרים - צעק לעבר מנהיג המרביצים: "יום יבוא ואתם עוד תתגעגעו ל'עוכרי ישראל' שכמונו!"

באותו ערב חזר יודע לביתו נרגז וסוער. כאן חיכו לו כבר בני משפחתה של הודעס, ששמע התגרה כבר הגיע לאוזניהם. את פניו של יודע קבלה מקהלה של צעקות, חרפות ואיומים "שייגץ! טריפע! משומד!", "צריך להלקותך בפומבי בחצר 'החורבה' ולבזותך – על מה שאתה מעולל לאשתך המסכנה!" ואשתו עומדת בצד, דמעות בעיניה, אך היא לא באה לעזרתו. אחד נגד רבים היה יודע ולא ידע כיצד ייחלץ מידי אותם 'חניוקים' או 'שחורים' כפי שכונו בידי חבריו החופשיים, ואז ניגש בזריזות לחלון וקרא: "אם לא תרפו ממני ברגע זה, אפתח את החלון והשדים וכל רוחות הטומאה, שלמדתי להשביעם בכת הסודית "הבונים-החופשיים", יתפרצו פנימה, יאחזו בשערותיכם ויטלטלוכם טלטלה עזה!"

האיום פעל. בחדר פרצה בהלה, המתפרצים הרפו מיודע והסתלקו. אבל אחרי ימים אחדים הודיעו לו שעליו לתת מיד גט לאישתו ושילך לכול הרוחות עם חבריו דוחקי הקץ המבקשים לבנות בארץ הקודש כפר עברי, כמו ה'עראבערס' להבדיל, ולהושיב בו עובדי אדמה יהודים!

לא עבר זמן רב והזוג התגרש. הודעס כבר הרתה לו , אך יודע לא ידע. בשנת 1878, כשנולד בנו בכורו, מנחם-שלמה, כבר נמצא יודע הרחק מהודעס וביתם. בגיל 19 היה יהודה כשעקר למושבה החדשה – פתח-תקווה.

ואת הרך הנולד קראה הודעס גם על-שם שלמה ראב, סבו של יהודה - מנחם-שלמה קראו שמו בישראל.

הודעס רצתה לפרנס את יודע בעלה במו ידיה כדי שהוא יעסוק רק בתורה, עתה, משפרשה ממנו בכוח הגט, אמרה, די לי, די לי. די לי בבן זכר אשר זיכני השם-יתברך, אגדלו אני לתורה והוא יזכני בחלקי בעולם הבא. וכיוון שראתה ברכה בעמלה, והפרוטה הייתה תמיד מצויה בכיסה, ביקשה ומצאה "מלמדים" מן המעולים שבעיר כדי ללמד את בנה יחידה תורה. אף הם, מלמדיו, שיבחוהו בפניה, שבעל תפישה טובה הוא ושכלו חריף וזוכר כל תלמודו בעל-פה, והתנחמה בו בעלבונה.

ברם, הילד מנחם גם בנו של אביו היה, ומשהו מדמו התוסס להט גם בעורקיו ובגידיו. . .

פתח-תקווה

לא ימים רבים נותר יודע בגפו. שידכו לו לאישה את לאה, נערה ירושלמית בת 16.בתו של יהודה לייב ויסנשטרן מעולי הונגריה  אך גדלה בבית הגביר גוטמן. כמה חודשים אחר-כך, בדצמבר 1878, יצאה חבורת המתיישבים ובראשם ר' דוד גוטמן, יהושע שטאמפפר, אליעזר ראב ובנו יהודה לחלקת שדה באדמת אומלבס, שבסביבות מקורות הירקון וביצותיו הממאירות, ועימם שני שוורים רתומים למחרשה אירופית שנקנתה אצל הגרמנים בשרונה. הם הטילו על יהודה הצעיר למתוח את התלמים הראשונים שתוחמים את השדה,והשאר כתוב בתולדות פתח-תקווה.

הודעס לא זכתה שבעלה השני יעסוק בתורה, אך היא קיוותה שלפחות בנה יממש את חלומותיה ויהיה לתלמיד חכם, אבל עד מהרה התברר שמשהו מדמו התוסס של אביו זורם בעורקיו. גם הוא כאביו, נמשך אל השמש, אל הרוח ואל המרחבים. פעם אחת אף נמלט מאימו ויש אומרים כי שוטט חופשי בין מסגדי הר הבית!....

בני משפחה, שכנים ומקורבים לא ראו זאת בעין יפה. הם באו וחזרו ובאו להודעס והתלוננו בפניה על רוח ההפקרות של בנה יקירה. "ילד צריך שוט של אב" אמרו. "שילך הילד לאביו ויתחנך שם", "יותר טוב שילמד דרך-ארץ אצל אביו בכפר, מאשר יגדל פרא-אדם בירושלים"; "אילו רצה יודע ללמוד תורה ולחנך את בניו לתורה, לא היה עוזב אותי" ענתה הודעס והוסיפה: "איך אוכל עתה למסור לידו את הילד?"

ומנחם המשיך לשוטט בשדות, מבלי שלאימו תהיה שליטה עליו. כשגברה חרדתה לשלומו והלחצים גברו, נשלח הבן-יקיר למושבה, לאחר שהאב הביע נכונות לקבלו ולא לפני שנכבדים יראי-שמים מאנשי פתח-תקווה, יוצאי ירושלים, הבטיחו לאם כי ישגיחו היטב על הילד. גם זה לא הניח את דעתה של הודעס; היא מצאה 'מלמד' ירושלמי מעולה ושלחה אותו עם הילד לפתח-תקווה, כדי שישגיח על אורחותיו וילמדו תורה. הודעס שילמה את שכר ה'מלמד' ואת לקחה על עצמה את פרנסת בני משפחתו שנשארו בירושלים.

הדבר שממנו חששה הודעס התרחש ובמהרה – לא עברו ימים רבים מאז ששלחה את בנה מנחם אל אביו, בא אליה בבהילות ה'מלמד' והודיע : "אישה! לכי וראי מה עולל יודע לבנך! בקרוב לא ידע הילד לומר תפילת 'אשרי'! את פאותיו קצצו ועשו אותו כאחד מנערי הבדווים, הילד הולך יחף ורועה את הצאן והבקר! והדבר הנורא מכול, הילד נהנה מזה ואינו רוצה להמשיך ללמוד אצלי ולאביו לא איכפת כלל שאינו לומד תורה! יודע אומר שעבודת האדמה והמרעה חשובים יותר!"

ירושלים

הודעס הכאובה הלכה לבקש עצה מרבני העיר ומקרובי משפחתה, אך גם הם לא יכלו לסייע בידה. מנחם-שלמה היה בחזקת אביו ואי-אפשר להוציאו מרשותו ללא הסכמתו. בצר לה, יצא הודעס לקרב – 'בתחבולות תעשה לך מלחמה' - הפקידה את אחד מפועליה הערבים הנאמנים על טחנת הקמח ועל הסוסים המניעים את אבן הריחיים, לבשה בגדי פאלחית וירדה אל הבאר של הכפר הערבי פיג'ה, הסמוך לפתח-תקווה. לבאר, כך אמרו לה, באים לעיתים רועי המושבה להשקות את עדריהם. היא ישבה שם ימים אחדים וארבה לבנה יחידה.

והיום בא - הנה בנה מתנהל בעקבות העדר, שזוף פנים ושחור, קצוץ פיאות ולבוש כאחד הרועים, –מקל רועים גדול - תחת בית שחיו, ובחליל קנים הוא מנגן לצאן ולבקר.

הודעס המתינה להזדמנות נאותה, גילתה את עצמה לפניו. איש לא סיפר מה נאמר שם, רק ידוע שהנער הולבש במהירות בבגדי נערה ערביה שהכינה הודעס מבעוד מועד בתרמילה, הניחה את סנדליו על פי הבאר ויצאה איתו לירושלים. שתי יממות עשו השניים בדרכים עקלקלות עד שהגיעו בשלום לעיר חפצם. הודעס ידעה את השפה הערבית ועל כן עלה בידה ללון בכפרים ערביים שבדרך.

כאשר חזר העדר בערב למושבה והנער מנחם- איננו איתו, קמה מהומה גדולה. מייד יצאו לחפשו והגיעו גם לפיג'ה. שם, לחרדתם, גילו על פי הבאר את סנדליו של מנחם, אך אותו עצמו לא מצאו. יודע ביקש שמישהו ירד לתוך הבאר לבדוק אם הנער לא נפל או הופל ונטבע במים. כאשר לא נמצא מתנדב, ירד בעצמו. שלשלו אותו בחבל עם פנס דולק לתוך הבאר. שעה ארוכה שהה במי הבאר, מישש כל פינה אך לא מצא דבר.

הוא חקר ודרש אצל ערביי הכפר. והנער איננו. עד שהגיע אל ידידו משכבר הימים השייח' של פיג'ה. השייח' שאל קצת פה קצת שם וגילה כי זה ימים אחדים ראו בכפר אישה ערבייה זרה, שלא מבני הכפר. היא ישבה בקרבם חקרה ודרשה על רועי העדרים של פתח-תקווה, בייחוד התעניינה בעדרו של חוואג'ה יודא ערב, כפי שכונה יהודה ראב בפי הערבים ועל בנו הרועה.

"ניצחתני, את ובני הבכור" אמר בלבו. למחרת עלה יודע לירושלים לוודא כי השניים הגיעו בשלום.

מכאן ואילך לא עזבה הודעס, את בנה מנחם, אפילו רגע אחד. מבוקר עד ערב שמרה עליו ועל צעדיו לכל אשר הלך. ל"חדר" לא שלחתו. היא הביאה "מלמד" אל ביתה ללמדו תורה, עד שגדל וידע ללמוד בעצמו סוגיות גדולות בגמרא ובתוספות. . . . ונודע שמו ברבים – "המתמיד". כשגדל הלך ללמוד בישיבה, כרצון אימו, הצליחה דרכו עד שנהיה ראש ישיבת "מאה-שערים".

וחלקה של הודעס בעולם הבא ניתן לה עכשיו במלוא חופניים על ידי בנה, ר' מנחם, אשר תורתו כבר הלכה לפניו בכל קצות העיר. "כתר התורה של בנה כמו נשאה היא על ראשה בגאון תמיד. בעוברה בין יושבי קרנות קמו לפניה החנוונים כפי שהיו קמים לפני רבני העיר, והיו מקדימים פניה בברכת בוקר- ובקידת-מה - "א-גוט מארגין הודעס".


סוף דבר

לימים השיאו גם את פייגע-פייגל, [ציפורה], שבגרה לדודה, פנחס-יהודה, צעיר אחיו של אביה המנוח אהרן הירשלר , יודל דער דרייער קראו לו, על שם שהיה מרפא נקעים.. נולדו להם 8 ילדים רק ארבעה נותרו בחיים.

מנחם-שלמה שגדל בבית אימו בירושלים נעשה תלמיד-חכם ומגיד-שיעור מעולה וגם גבאי ישיבה בירושלים נשא את קונה לאישה והוליד תשעה ילדים חמשה בנים וארבע בנות. שלוש בנות נפטרו כתינוקות הוא נפטר במגיפה בגיל 38 ונקבר בהר-הזיתים. אשתו, קונה, מתה שנה אחריו. הודעס, הסבתא גידלה את ילדיהם, ממש כשם שגידלה את אביהם, עד שבאו ימי המלחמה הנוראה בירושלים שאותם מתאר הסופר א' ראובני ברומן "שמות": ". . הארץ מנותקת, התושבים מופקרים לרעב, למחלות, למחסור, לעבודות-כפייה, להגליות ולהתעמרות בצו השלטון הצבאי התורכי; בנות–טובים יהודיות יוצאות לזנות כדי להציל את חייהן ואת חיי בני משפחותיהן.. "

ששת הילדים נותרים יתומים בסמטאות העיר הרעבה, בחסות סבתא הודעס.

בגלל התנאים הנוראים בירושלים של זמן המלחמה, הודעס אינה עומדת בכך ומוסרת אותם לבית-היתומים 'דיסקין' עד גמר המלחמה. הם לא חזרו להודעס - היא כבר זקנה.

מספרים כי הודעס דאגה עד סוף ימיה למשפחה; כשנולד אחד הנינים היא רשמה אותו ב'כולל אונגרין'. ויום אחד היא הופיעה בביתו עם סכום כסף – חלקו ב"חלוקה"!

הדסה הירשלר-ראב בערוב ימיה ליד ביתה ב'משכנות-שאננים'


סיפור זה הוכן על-ידי עודד ישראלי בעזרת יוסף גרינבוים. הסיפור התפרסם בגרסתו הראשונה ב"ארץ וטבע", גיליון 94, נובמבר דצמבר 2004. תחת השם "בן הטוחנת ואבי השדים" בעריכת יעקב שקולניק.


עודד ישראלי ויוסף גרינבוים הם גמלאים המחפשים להנאתם, באמצעות מצבות, סיפורים ארץ-ישראליים של אנשים מן השורה שמתו מוות לא טבעי בין השנים 1850 – 1950, בגלל היותם חלק מן הסיפור הציוני.

עודד ישראלי הוא יליד ותושב רחובות – צייר וגמלאי של שירות המדינה.

יוסף גרינבוים [יוסק'ה] הוא יליד קריית-חיים, גמלאי של השירות ההידרולוגי, כיום תושב להבים.


לאיתור הקבר של אהרן הרשלר בהר הזיתים, כנסו לקישור